lauantai 22. maaliskuuta 2014

Foorumilla tehtyjä päätöksiä

Foorumilla on tehty vuosien saatossa monenlaisia eri sääntöjä ja osa niistä on jäänyt välillä käyttäjiltä hämärään. Joskus selityksiä ei ole pidetty tarpeellisina ja joskus taas sääntöjä julkaistessa aihe on ollut niin arka, ettei sitä ole yksinkertaisesti jaksanut selittää hirveän tarkasti. Lisäksi joskus muutosten takana on voinut olla yksittäisten jäsenten käytös, jolloin yksityiskohtaista kuvailua on pyritty välttämään. Tässä on joitakin sääntöjä, jotka ovat aikoinaan aiheuttaneet pohdintaa, kyselyitä ja kritiikkiä.

4. Foorumin ikäraja on K-12:sta, mutta topicin aloittaja voi laittaa keskustelun ikärajaksi myös K-15:sta näin tahtoessaan. Tästä tulee ilmoittaa selkeästi topicin alussa. Foorumille voi rekisteröityä myös alle 12-vuotiaita, mutta heidän tulee olla varautuneita siihen, että foorumilla on K-12 -materiaalia.

Tämä sääntö aiheutti aikanaan hankaluuksia ja muistaakseni siinä ei ollut aluksi merkintää siitä, että alle 12-vuotiaat saavat rekisteröityä. Tämä ikäsuositus tulee ihan Ginga-mangojen sekä animeiden ikärajasta eikä sen takana ole muuta ihmeellistä. Faneja on kuitenkin kaikenikäisiä ja jokainen menee omalla tyylillään, joten suoraa ikärajaa Kaksoissolassa ei ole.

K-15 -rajaisia topiceja Kaksoissolassa ei ole monta. Ainoastaan Postaa, kun ketuttaa -topicissa on huomautus tästä.

7. Signaturessa saa olla kuva, jonka koko saa olla maksimissaan 400px x 160px. Kuvassa ei saa olla animaatioita/vilkkuvaa kuvaa. 

Tämä sääntö tuli ajoilta, kun monet kritisoivat Kaksoissolan liian tiukkaa linjaa. Kun uudistuksia ym. kyseltiin, nousi tämä olennaisimpana esiin. Hassua, miten pienet asiat vaikuttavat...

12. Jos otat yhteyttä yksityisviestillä kehenkään ylläpidon jäseneen kysyen tietoja Urumi.fi tai jonkun muun nettikaupan tilaus- tai asiakastietoja koskien, luokitellaan yhteydenotto henkilötietojen varastamisyritykseksi ja siitä annetaan automaattisesti 14 päivän banni kyselyt tehneelle käyttäjätunnukselle.

Tämän säännön pohjan oli se, miten monet ihmiset ottivat minuun toistuvasti yhteyttä kysellen erilaisia yksityiskohtia tilauksistaan ja loukkaantuivat sitten, kun en voinut niitä kertoa, koska en voi levitellä asiakkaiden tietoja ympäri maailmaa.

Tässä mukana olivat myös isona osana se, että yllättävän monet jäsenet ovat aikojen kuluessa olleet minuun yhteydessä ja tahtoneet saada etuoikeuksia (ylläpitäjäoikeudet, bannit pois, haukkua toista jäsentä) ostamalla tavaraa Urumista. Tämä pisti minut ikävään välikäteen, mutta kun se kiellettiin säännöissä, ei ongelmaa enää ollut. Foorumilla toki kehutaan aina välillä tehdyistä ostoksista, mutta kun minua ei tietoisesti muistute tuotteiden ostamisesta, unohdan erittäin nopeasti, kuka tuotteen osti.

Näihin samoihin aikoihin käyttöön otettiin myös varoitukset, jotka myöhemmin nimettiin huomautuksiksi. Huomautuksen voi saada pienistä sääntörikkomuksista: kiroilusta, spoilerisääntöjen rikkomisesta, toistuvasta lyhyiden viestin postaamisesta ym. Viidestä huomautuksesta tulee automaattisesti 2 viikon banni ja huomautukset poistuvat tiedoista automaattisesti 2 viikon kuluessa.

Huomautusten käyttöönotossa oli useita syitä: Kaksoissolan jäsenmäärä oli kasvanut ja yksityisviesteillä annettavista huomautuksista oli hankala pitää kirjaa. Moderaattoreita oli jo useita, minkä seurauksena sama jäsen saattoi saada samasta viestistä useita huomautuksia. Tärkeimpänä, automaattisia bannauksia ei ollut ja tämän vuoksi jäsen saattoi saada bannin mutu-tuntumalla, jolloin aiemmin ylläpidon kanssa kärhämöineet saivat tulevaisuudessa pienemmistäkin rikkeistä nopeammin bannit. Lisäksi automatiikasta oli muutenkin hyötyä: joskus yksinkertaisesti unohdin ottaa bannin pois ja automaatilla se taas hävisi itsestään.

Huomautuksia kritisoitiin aikoinaan ankarastikin ja välillä joku aina kilahti huomautuksen saadessaan ja lähetti takaisin katkeraa palautetta. Ironisesti hyvin harva useita huomautuksia saaneista valitti niistä: useimmat valittajat olivat niitä, jotka saivat niitä korkeintaan kerran parissa kuukaudessa tai vielä harvemmin. Näiden valittajien vuoksi huomautusten yhteyteen on luotu useita tarkentavia sääntöjä, esimerkiksi siitä, että huomautuksen saaneen tulee laittaa kopioi saamastaan huomautuksesta, jos tahtoo kysyä tarkennusta siihen, miksi huomautuksen on saanut. Syynä tähän oli se, että joku jäsen saattoi kysyä, miksi oli saanut huomautuksen jostain viikkoja sitten tapahtuneesta eikä sitä sitten muistanut enää. Ja eivät sitten suostuneet kertomaan useammankaan kyselyn jälkeen, mistä viestistä oli kyse.

Toisena syynä olivat sitten ne foorumin jäsenet, jotka olivat sitä mieltä, että ylläpidon jäsenet eivät ansaitse ihmismäistä kohtelua ja lähettivät vain viestin "Noh?" ja odottivat siihen täysimittaista selitystä huomautukselle. Ja kun sitä ei tullut, alkoi hirveä raivoaminen ja haukkuminen.

Myöhemmin huomautusten rinnalle otettiin käänteinen huomautus eli karmapisteet. Hyvin käyttäytyvä jäsen saisi siis käytöksellään itselleen karmapisteen, joka näkyy +-merkkinä avatarin alla. Nämä laitettiin vain ylläpidon käyttöön, koska monilla foorumeilla on ollut ihan karmapistesotia, kun jäsenet ovat tahallaan jakaneet miinuskarmaa tietyille henkilöille.

Karmapisteet eivät harmillisesti ikinä saaneet hirveästi suosiota ja olen ilmeisesti itse jakanut 70-80% Kaksoissolan karmapisteistä. Tavoitteenani onkin ollut antaa aina kaksi karmapistettä jokaista huomautusta kohden, mikä on toiminut aivan hyvin. Muu ylläpito ei ole kuitenkaan karmapisteitä niin aktiivisesti jaellut.

Koska karmapisteet olivat vain ylläpidon käyttöön, otettiin foorumille toinen samantapainen ominaisuus eli kiittäminen. Nappia painamalla saattaa lähettää toiselle jäsenelle kiitoksen ja niitä voi jakaa karmapisteiden tapaan hyvästä käytöksestä, mutta myös siitä, jos toinen jäsen vastaa kysymykseen tai tekee jotain muuta henkilökohtaista auttamista. Kiitos-toimintoa voivat käyttää kaikki jäsenet.

Uusin ominaisuus on rangaistuspuolella vähän aikaa sitten otettu julkiset rangaistukset. Niitä mietittiin ylläpidon puolella pitkään ja keskustelua niistä tuli useampi sivullinen. Niistä aiheutuvia ongelmia oli useita: huonontaisi foorumin ilmapiiriä, saisi jäsenet ns. vainoharhaiseksi ja se voitaisiin käsittää kiusaamiseksi. Lopulta kuitenkin ongelma oli suurempi kuin haitat: ylläpitoon oli tätä ennen suuntautunut suoranaista kiusaamista yksityisviesteillä ja muutamasta jäsenten välisistä riidoista levitettiin vääristeltyjä juoruja: rangaistusten syistä, kovuudesta ja antamisesta valehdeltiin sekä niihin vihjailtiin keskusteluissa. Lyhyesti sanoen ylläpito sai suoria haukkumisviestejä ja rangaistuksen saamisen jälkeen asiaa alettiin voivotella foorumilla ja chatissa haukkujan kaverien puolesta.

Kun julkiset rangaistukset otettiin käyttöön, niitä kritisoitiin kovasti, mutta ne ovat aiheuttaneet mielenkiintoisen reaktion: kaikki häirikkökäyttäytyminen ylläpitoa kohtaan on loppunut. Lisäksi julkisia rangaistuksia on annettu vain yhdelle aiempaa häiriköintiä tehneelle jäsenelle ja sekin vasta muutama viikko sitten. Ilmeisesti monet foorumilla tyhmästi käyttäytyneet tajusivat, miltä oma käytös näyttää ja paransivat tapojaan. Normaalia palautetta on tullut normaalisti, joten julkiset rangaistukset eivät ole säikyttäneet foorumilaisia hiljaisiksi.

Vaikka tämä viesti voi kuulostaa melko negatiiviselta, suurin osa negatiivisista muutoksista on tehty yhteensä alle 10 jäsenen käytöksen takia. Positiivisia muutoksia taas on tehty yleisen palautteen sekä ilmapiirin parantamisen vuoksi. Palautteita ja ideoita kannattaa siis aina laittaa esille, sillä niistä on aina hyötyä

4 kommenttia:

  1. Ehkä voisit ottaa karmapisteiden antamisen ylläpidon puolella esille? Eli siis kannustaa että muutkin kuin sinä antaisivat joskus jäsenille karmaa, ettei toiminto ole ihan turha ja ajan kanssa "luhistu" pois käytöstä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää yrittää jossain vaiheessa, sillä karmapisteet ovat jo osittain painuneet unholaan. =)

      Poista
  2. Muistan kun olin useamman vuoden ajan luomani foorumiroolipelin ylläpitäjänä ja otin käyttöön mm. julkiset rangaistukset. Sitä pidettiin vastaavasti julkisena nolaamisena, mutta kummasti häiriökäyttäytyminen väheni, vaikka keskenään saatettiinkin hieman valittaa käytännöstä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä. Yllättävän moni harkitsee käyttäytymistään kahdesti, jos asian ottaa julkiseen käsittelyyn.

      Poista